Sir Charles Steward Rolls se narodil v roce 1877 do anglické šlechtické rodiny. Již od útlého mládí se zajímal o motory. Traduje se dokonce historka, že již ve věku 9 let šokoval své konzervativní okolí, když přijel na nedělní bohoslužbu na parním válci. Posléze se zajímal také o elektřinu a jiné výdobytky moderní techniky, zejména ho pak uchvátilo letectví.
Když
bylo Rollsovi 20 let, dovezl si z Francie automobil značky Peugeot.
V tehdejších časech byla na britských ostrovech povolena maximální
rychlost 7 km/h ,
kdežto francouzský automobil byl konstruován na rychlost mnohem vyšší.
S takovým vozem mohl mladý Rolls uhánět s větrem o závod.
Shodou
okolností si stejný automobil pořídil i Henry Royce. Ten sice pocházel
z chudých poměrů, ale věnoval se elektrotechnice a podařilo se mu úspěšně
vydělávat jako společníkovi v obchodě s elektrosoučástkami. Jako
pravý Brit nemohl nevidět nedostatky francouzského vozu.
První Rolse-Royce vůbec - typ 10HP. Vyrobeno bylo pouhých 16 kusů
Jediné
v čem vlastně Peugeot vynikal, byla rychlost. Ale zbytek? Nic, co by mohlo
pravého Brita těšit – vůz při jízdě vydával neuvěřitelný hluk, kouřil a smrděl.
Pro nastartování bylo třeba užít značné síly k točení klikou, navíc
spolehlivost vozu taky nebyla nijak oslnivá. Jako technik, konstruktér a
zapálený fanoušek motosportu se rozhodl tohle všechno změnit.
Přesně
po roce usilovné práce a dřiny se mohl konečně s výsledkem svého snažení
pochlubit veřejnosti. Povedlo se mu to na výbornou. Palcové titulky v roce
1904 psaly – Roycův automobil je velmi nebezpečný, jede tak tiše, že není
slyšet, když se blíží.
A
toho si zase všiml sir Charles Rolls, který překypoval dostatkem prostředků,
ale nedostatkem znalostí. Rozhodl se tedy zkontaktovat úspěšného konstruktéra
Royce. Oba pánové se sešli, slovo dalo slovo, a v Manchesteru tak vznikla
slavná značka Rolls-Royce (oficiálně 15.3. 1906, kdy založili firmu Rolls-Royce
Limited), reprezentující tu nejvyšší britskou kvalitu a luxus.
Traduje se například anekdota, že kdo zvedne na veřejnosti kapotu vozu této automobilky, dopouští se trestného činu hanobení jejího jména, neb Rolls-Royce se nikdy nepotřebuje ocitnout v takto trapné situaci.
Již
v dobách před první světovou válkou nabízely vozy Rolls-Royce svým
zákazníkům startování elektrickým spouštěčem motoru. Tichý chod a naprostá
spolehlivost byla a dodnes je samozřejmostí. Automobilka dávala na vozy záruku
500 000km. Některé tuto vzdálenost nenajely dodnes – tedy stále jezdí bez
GO. Více, než sto let.
Výbava
se podřizuje přáním zákazníka. Diamantová palubní deska, či ozdobné prvky ze
vzácných kůží a jiných materiálů nebývají ničím výjimečným. Rolls-Royce se stal
symbolem přepychu a spolehlivosti. Traduje se například anekdota, že kdo zvedne
na veřejnosti kapotu vozu této automobilky, dopouští se trestného činu hanobení
jejího jména, neb Rolls-Royce se nikdy nepotřebuje ocitnout v takto trapné
situaci.
Rolls-Royce Silver Ghost, vyráběný v letech 1907-1924
Dalším,
již desítky let tradovaným pravidlem je, že Rolls-Royce se pořizuje se šoférem.
Majitel by se nikdy neměl snížit k tomu, aby takovýto skvost řídil.
Naopak, měl by dopředu automobilce říci, na kterém místě ve vozidle bude
sedávat a to mu bude upraveno na míru, aby si mohl projížďku vychutnat v tom
nejvyšším možném pohodlí.
Sir
Charles Steward Rolls se dále nadšeně věnoval letectví. Bohužel, jeho snaha
stát se prvním Britem, jenž přeletí kanál La Manche, se mu stala v roce
1910 osudnou. Naopak Henry Royce se dožil věku 7O let a zemřel tedy v roce
1933. Jejich vozy jsou dodnes nejdražšími a nejluxusnějšími vozy na světě.
Žádné komentáře:
Okomentovat