úterý 14. května 2013

Formule Škoda MTX 1-01

Snad až neuvěřitelných úspěchů dosáhl tento formulový vůz nejen na tuzemských tratích. Byl vyráběn firmou Metalex od roku 1971 do roku 1983. O kvalitě výrobce svědčí mimo jiné fakt, že je schopen dodat veškeré náhradní díly. To v případě Metalexu platí pro všechny vozy, které opustily bránu této továrny.

formule Škoda MTX Metalex



Dravost, zároveň však dobrá ovladatelnost a spolehlivost - to jsou jedny z mnoha kladů formule Škoda MTX 1-01. Celkový počet vyrobených kusů se pohybuje zhruba okolo čtyřiceti, což vzhledem k délce trvání výroby tohoto typu 13 let znamenalo v průměru tři formule za rok. A to se firma Metalex zdaleka nevěnovala pouze výrobě tohoto typu. Na jeho základě byla postavena celá řada modifikací a okruhových speciálů série MTX 1.
Vraťme se však zpátky na začátek. U zrodu formule MTX 1-01 stál sériově vyráběný automobil Škoda 110L. Vůz v sobě skrýval velký potenciál ve formě kvalitního motoru i konstrukce různých jiných částí. A tak nakonec v Metalexu použili pro stavbu své první formule rozličné díly z tohoto automobilu.

Škoda MTX Metalex přístrojová deska

Kromě již zmíněného motoru se jednalo například o řízení, brzdy, náboje kol a zadní nápravu. Formule dokonce obouvala stejné disky kol. Na motoru o obsahu 1100 ccm bylo provedeno jen minimum úprav. Výkon 53 koní se nezdá moc, když si však uvědomíme, že monopost vážil jen něco málo přes 400 kg, už to vypadá jinak.

Motor formule Škoda MTX Metalex


Ano, je to střela. Vidět tento stroj naživo v akci je opravdu úžasný zážitek. Naštěstí je k vidění docela často. Formule MTX 1-01 se totiž dodnes účastní rozličných závodů, nejen historických. Ať už se jedná o původní kousky, či repliky.