Stlačený zemní plyn, tedy CNG, poslední dobou velmi úspěšně nahrazuje dodnes více známý a rozšířený LPG (což je klasický propan-butan). Ani u modelů Škody to není první sériové použití – motor s pohonem na CNG už se objevil koncem roku 2012 v modelu Škoda Citigo. Ovšem letos se dočkala i Octavia, a to jak verze sedan, tak combi. Ponesou označení G-TEC.
Pohon na CNG není žádnou novinkou.
Věřím, že mnohé to překvapí, ale na CNG se jezdilo už ve
dvacátých a třicátých letech 20. století. Přičemž postupně
se vzhledem k omezenosti zdrojů stlačeného plynu od tohoto druhu
paliva upouštělo. Od těch dob se toho hodně změnilo a
automobilismus je zpět na začátku – řeší se vhodné palivo,
které by mohlo fungovat dalších sto let. A CNG je tak opět ve
hře.
Jaké má tedy nevýhody? No, v první
řadě je to menší výkon (v závislosti na konstrukci motorové
jednotky, stylu jízdy a pravidelnosti údržby může pokles výkonu
činit až 10%). Druhou, dost zásadní nevýhodou, je ekonomická
stránka provozu, která je také dosti proměnlivá. Základním
bodem úspory totiž je zejména to, že CNG jako takové je
nejlevnějším druhem paliva. Pokud by bylo zatíženo stejnou
spotřební daní, jako je tomu dnes u benzínu s naftou, jakákoliv
ekonomická výhoda provozu odpadá.
První výrobci vozů na stlačený
zemní plyn se také potýkali s ještě jedním, dost důležitým
problémem. Nádrže na plyn totiž nemilosrdně ukrajovaly poslední
zbytky volného prostoru ve voze. S tímto si již konstruktéři
poradili – dnes se palivové nádrže nalézají pod podlahou,
takže například nová Škoda Octavia G-TEC s pohonem na CNG bude
ve verzi sedan nabízet 460 litrů zavazadlového prostoru.
A jak tedy vypadá využití moderního
motoru na CNG v praxi? Škoda počítá s kombinováním paliva.
Připravila tedy pro své zákazníky vůz, který nabízí dvě
nádrže na plyn, dohromady o objemu 97 l, což by mělo odpovídat
15 kg plynu. Ty budou doplněny klasickou benzínovou nádrží o
objemu 50 litrů. Maximální dojez vozidla s využitím obou paliv
by měl činit úctyhodných 1330 km.
A teď bude asi každého zajímat ta
ekonomická stránka. Podle tvrzení výrobce by měla kombinovaná
spotřeba nového modelu Škoda Octavia G-TEC při jízdě na plyn v
přepočtu na koruny činit pouhou 1 Kč na kilometr jízdy. Tedy
zhruba o polovinu méně, než kolik by stál provoz na benzín.
Další problém může uživatelům
dělat přepočet spotřeby. Benzín se totiž počítá v litrech,
zatímco plyn v kilogramech. Jak se dopracovat porovnatelného
výsledku? Doporučuje se jednoduchý převod, kdy počítáme, že 1
kg plynu odpovídá zhruba 1,5 l benzínu a 1,3 l nafty. S tímto
převodem je pak už hračkou spočítat si, že kombinovaná
spotřeba na sto kilometrů při jízdě na plyn činí u nové Škody
Octavia G-TEC 5,25 litrů plynu (výrobce udává 3,5 kg / 100 km).
Otázky ohledně výkonu jsou taky
složité. Obecně se jedná zejména o to, jak je nastaven agregát.
Protože automobilka počítá s kombinovaným využitím, zřejmě
je lehký pokles výkonu s užitím plynu jako paliva reálný. Na
druhou stranu jde spíš o zvyk a jakési sžití se s automobilem.
Není tomu tak dávno, co náš slavný všestranný automobilový
závodník Tomáš Enge jezdil se speciálem na CNG závody rally. A
nutno říci, že to prostě jelo. Pro normálního smrtelníka
určitě dostatečně.
Nespornou výhodou provozu na CNG
jsou, hlavně do budoucna, ve srovnání s benzínem velmi nízké
emise (s naftou ani nemá cenu srovnávat). Je to vidět i na nových
vozech Škoda, které plní normu Euro 6, která ještě ani není v
platnosti.
Jak tedy sami vidíte, konečné
rozhodnutí, jaký druh paliva používat, je prostě stále na Vás.
Každé má své pro a proti. Já osobně jako velký problém
stlačeného zemního plynu vidím v tom, že pokud se masověji
rozšíří, bude logicky i na CNG uvalena spotřební daň. A tím
se CNG kvůli samotné vyšší spotřebě stane nákladnějším,
než klasická paliva a budeme tak opět na začátku. Ale to je jen
odhad v závislosti na stávajícící situaci, nikde není psáno,
že to tak musí být.
V každém případě je dnes provoz
vozu na CNG levnější a čistší. Přitom zaručuje uživatelům
naprosto stejný komfort a velikost vnitřního prostoru, jako
vozidlo s možností provozu pouze na klasická paliva. S cenou je
nutno kalkulovat i při koupi nového vozidla. Například nová
Škoda Octavia G-TEC stojí zhruba o sto tisíc korun více, než
její klasická benzínová verze. Za jak dlouho se Vám to vrátí
na levnějším provozu, případně dražší údržbě, to si
musíte spočítat sami. Každopádně můžete věřit tomu, že CNG
je alternativa, která opravdu funguje.
Foto:
Škoda Auto a.s.
Žádné komentáře:
Okomentovat