středa 9. dubna 2014

Textual description of firstImageUrl

Alternativa bez kompromisů – pohon na CNG teď už nabízí i Škoda Octavia

Stlačený zemní plyn, tedy CNG, poslední dobou velmi úspěšně nahrazuje dodnes více známý a rozšířený LPG (což je klasický propan-butan). Ani u modelů Škody to není první sériové použití – motor s pohonem na CNG už se objevil koncem roku 2012 v modelu Škoda Citigo. Ovšem letos se dočkala i Octavia, a to jak verze sedan, tak combi. Ponesou označení G-TEC.



Pohon na CNG není žádnou novinkou. Věřím, že mnohé to překvapí, ale na CNG se jezdilo už ve dvacátých a třicátých letech 20. století. Přičemž postupně se vzhledem k omezenosti zdrojů stlačeného plynu od tohoto druhu paliva upouštělo. Od těch dob se toho hodně změnilo a automobilismus je zpět na začátku – řeší se vhodné palivo, které by mohlo fungovat dalších sto let. A CNG je tak opět ve hře.
Jaké má tedy nevýhody? No, v první řadě je to menší výkon (v závislosti na konstrukci motorové jednotky, stylu jízdy a pravidelnosti údržby může pokles výkonu činit až 10%). Druhou, dost zásadní nevýhodou, je ekonomická stránka provozu, která je také dosti proměnlivá. Základním bodem úspory totiž je zejména to, že CNG jako takové je nejlevnějším druhem paliva. Pokud by bylo zatíženo stejnou spotřební daní, jako je tomu dnes u benzínu s naftou, jakákoliv ekonomická výhoda provozu odpadá.
První výrobci vozů na stlačený zemní plyn se také potýkali s ještě jedním, dost důležitým problémem. Nádrže na plyn totiž nemilosrdně ukrajovaly poslední zbytky volného prostoru ve voze. S tímto si již konstruktéři poradili – dnes se palivové nádrže nalézají pod podlahou, takže například nová Škoda Octavia G-TEC s pohonem na CNG bude ve verzi sedan nabízet 460 litrů zavazadlového prostoru.


A jak tedy vypadá využití moderního motoru na CNG v praxi? Škoda počítá s kombinováním paliva. Připravila tedy pro své zákazníky vůz, který nabízí dvě nádrže na plyn, dohromady o objemu 97 l, což by mělo odpovídat 15 kg plynu. Ty budou doplněny klasickou benzínovou nádrží o objemu 50 litrů. Maximální dojez vozidla s využitím obou paliv by měl činit úctyhodných 1330 km.
A teď bude asi každého zajímat ta ekonomická stránka. Podle tvrzení výrobce by měla kombinovaná spotřeba nového modelu Škoda Octavia G-TEC při jízdě na plyn v přepočtu na koruny činit pouhou 1 Kč na kilometr jízdy. Tedy zhruba o polovinu méně, než kolik by stál provoz na benzín.
Další problém může uživatelům dělat přepočet spotřeby. Benzín se totiž počítá v litrech, zatímco plyn v kilogramech. Jak se dopracovat porovnatelného výsledku? Doporučuje se jednoduchý převod, kdy počítáme, že 1 kg plynu odpovídá zhruba 1,5 l benzínu a 1,3 l nafty. S tímto převodem je pak už hračkou spočítat si, že kombinovaná spotřeba na sto kilometrů při jízdě na plyn činí u nové Škody Octavia G-TEC 5,25 litrů plynu (výrobce udává 3,5 kg / 100 km).


Otázky ohledně výkonu jsou taky složité. Obecně se jedná zejména o to, jak je nastaven agregát. Protože automobilka počítá s kombinovaným využitím, zřejmě je lehký pokles výkonu s užitím plynu jako paliva reálný. Na druhou stranu jde spíš o zvyk a jakési sžití se s automobilem. Není tomu tak dávno, co náš slavný všestranný automobilový závodník Tomáš Enge jezdil se speciálem na CNG závody rally. A nutno říci, že to prostě jelo. Pro normálního smrtelníka určitě dostatečně.
Nespornou výhodou provozu na CNG jsou, hlavně do budoucna, ve srovnání s benzínem velmi nízké emise (s naftou ani nemá cenu srovnávat). Je to vidět i na nových vozech Škoda, které plní normu Euro 6, která ještě ani není v platnosti.
Jak tedy sami vidíte, konečné rozhodnutí, jaký druh paliva používat, je prostě stále na Vás. Každé má své pro a proti. Já osobně jako velký problém stlačeného zemního plynu vidím v tom, že pokud se masověji rozšíří, bude logicky i na CNG uvalena spotřební daň. A tím se CNG kvůli samotné vyšší spotřebě stane nákladnějším, než klasická paliva a budeme tak opět na začátku. Ale to je jen odhad v závislosti na stávajícící situaci, nikde není psáno, že to tak musí být.
V každém případě je dnes provoz vozu na CNG levnější a čistší. Přitom zaručuje uživatelům naprosto stejný komfort a velikost vnitřního prostoru, jako vozidlo s možností provozu pouze na klasická paliva. S cenou je nutno kalkulovat i při koupi nového vozidla. Například nová Škoda Octavia G-TEC stojí zhruba o sto tisíc korun více, než její klasická benzínová verze. Za jak dlouho se Vám to vrátí na levnějším provozu, případně dražší údržbě, to si musíte spočítat sami. Každopádně můžete věřit tomu, že CNG je alternativa, která opravdu funguje.


Foto: Škoda Auto a.s.

Žádné komentáře:

Okomentovat