Automobil Škoda 1000 MB se stal prvním z vozů, který se většině lidí vybaví při vyslovení slova „škodovka“. Provázejí jej různé recenze, kladné i méně, kolem vozu se během let objevili i různé nepravdy, spekulace a fámy. V čem byla tak jiná? Stručně řečeno, oproti předchozím modelům značky Škoda, byla jiná naprosto ve všem.
Všechny předchozí modely byly totiž konstrukčně velmi
podobné. Samozřejmě, že od dob, kdy se objevil první Populár, následovaný
Tudorem, konstruktéři urazili notný kus cesty. Typy Škoda 440, alias Spartak,
nebo sportovnější verze Škoda 450 se těšily vysoké oblibě nejen u nás, ale i
v zahraničí. Následovaly typy neméně úspěšné Škody 1200 a 1201, tak jako
Octavie a Felície. Přesto je legendární Škoda 1000 MB všechny nechala daleko za
sebou.
V jednoduchosti je krása
Jednalo se totiž o vůz, ve kterém bylo konečně využito
spousty moderních poznatků a konstrukčních řešení. Karoserie nové škodovky tak
mohla být lehká, přitom pevná zároveň. Navíc se konstruktérům podařilo posunout
motor za zadní nápravu a zachovat přitom ideální rozložení váhy. To bylo něco,
s čím slavily (a vlastně dodnes slaví) úspěch modely automobilky Porsche.
Škoda s modelem 1000 MB se tak stala doslova průlomovým
vozem. Alespoň pro domácí trh. Je pravdou, že zejména tehdejší západní
konkurence byla velmi silná a nenechala škodovce místo na trhu zadarmo.
S litrovým motorem nemohl tento nový typ bojovat o místo mezi vozy
výkonnými, nabízelo ale ideální automobil pro rodinu. Vzhledem k jeho snadné
ovladatelnosti, neměly problém řídit tento automobil ani ženy.

A takových „vychytávek“ se snažila škoda předvést více. Komu
nestačil klasický zavazadlový prostor v přední části vozidla, mohl využít
ještě dodatečné místo za zadními opěradly. Další takové šikovné místo se
nachází pod zadní sedačkou, kde se nalézají nejen přístupové body k lehčím
opravám, ale také zde má být umístěna páka heveru. Nezabírá místo, neputuje za
jízdy po vozidle, při tom je pořád po ruce.
Tu největší přidanou hodnotu však svému majiteli Škoda
1000 MB nabízela ve své spolehlivosti. To je hodnota, která byla pro automobilku
Škoda platná vždy. A tak byly i nové vozy podrobeny přísným testům a zkouškám
spolehlivosti a výdrže. A v tomhle ohledu patřily vozy téhle značky vždy
mezi špičku. Mohou to potvrdit vozy, které lze občas dodnes spatřit na
silnicích (i když už je to opravdu sváteční záležitost).
A co na nový model říkali v zahraničí?
Ve Francii, na autosalonu v Paříži, vystavovala Škoda
svůj nový typ v záplavě světových značek. Musela upoutat mezi konkurencí
takových vozů, jako byl Renault 8 Gordini, Peugeot 404, Ford Cortina a dalších.
Mezi těmi obyčejnějšími vozidly se ke vší smůle objevil Trabant 601. Přesto,
právě díky ověřené spolehlivosti vozidel československé výroby, se podařilo už
během výstavy prodat 400 kusů nových škodovek francouzským zákazníkům.
Nicméně kritikou nešetřili zejména francouzští designéři. Ti
byli zklamáni tvary karoserie, protože dle jejich mínění byly minimálně 5 let
pozadu za moderními trendy. Problém byl také s umístěním motoru. Agregát
vzadu byl výjimkou a bylo dost těžké vysvětlit potencionálním kupcům přednosti
této koncepce. Inu, ani dnes se nezavděčíte každému.
Na domácím trhu s omezeným dovozem vozidel to měla
„tisícovka“ značně ulehčené. Psal se rok 1964, atmosféra se pomalu uvolňovala,
lidem se dařilo, nálada byla ideální na výlety novým vozem. Bohužel, výrobní
kapacity byly značně omezené a vývoz mě přednost. Totalitní režim valuty
potřeboval. To ale odbíháme. Zkrátka a dobře, lidem se nový typ zalíbil. Bylo
to opravdu moderní auto, dalo se s ním jezdit svižně, dobře se ovládalo a
mělo spotřebu do deseti litrů na 100 kilometrů (ano, tak málo byli tehdy
nároční).
Myslím, že mladoboleslavský model Škoda 1000 MB lze právem
nazvat legendou. Jen jeden jediný vůz se těšil snad stejné oblibě. Byl to
kombík, známý pod lidovým názvem „Stejšn“, aneb Škoda 12O2. Ale mezi sedany u
nás Škoda 1000 MB neměla konkurenci. Možná i proto byla v plánu nejen
dvou-dvéřová sportovní verze, ale také kabriolet.
V příštím díle se podíváme detailněji na dobovou
konkurenci nového škodováckého modelu. Projdeme si pořádně interiér a následně
se vrhneme pod kapotu. Máte se na co těšit J
Žádné komentáře:
Okomentovat