pátek 16. května 2014

Škoda 1OOOMB slaví 50 let! - 1. díl: 1964, představení legendy


Automobil Škoda 1000 MB se stal prvním z vozů, který se většině lidí vybaví při vyslovení slova „škodovka“. Provázejí jej různé recenze, kladné i méně, kolem vozu se během let objevili i různé nepravdy, spekulace a fámy. V čem byla tak jiná? Stručně řečeno, oproti předchozím modelům značky Škoda, byla jiná naprosto ve všem.


Všechny předchozí modely byly totiž konstrukčně velmi podobné. Samozřejmě, že od dob, kdy se objevil první Populár, následovaný Tudorem, konstruktéři urazili notný kus cesty. Typy Škoda 440, alias Spartak, nebo sportovnější verze Škoda 450 se těšily vysoké oblibě nejen u nás, ale i v zahraničí. Následovaly typy neméně úspěšné Škody 1200 a 1201, tak jako Octavie a Felície. Přesto je legendární Škoda 1000 MB všechny nechala daleko za sebou.

V jednoduchosti je krása

Jednalo se totiž o vůz, ve kterém bylo konečně využito spousty moderních poznatků a konstrukčních řešení. Karoserie nové škodovky tak mohla být lehká, přitom pevná zároveň. Navíc se konstruktérům podařilo posunout motor za zadní nápravu a zachovat přitom ideální rozložení váhy. To bylo něco, s čím slavily (a vlastně dodnes slaví) úspěch modely automobilky Porsche.

Škoda s modelem 1000 MB se tak stala doslova průlomovým vozem. Alespoň pro domácí trh. Je pravdou, že zejména tehdejší západní konkurence byla velmi silná a nenechala škodovce místo na trhu zadarmo. S litrovým motorem nemohl tento nový typ bojovat o místo mezi vozy výkonnými, nabízelo ale ideální automobil pro rodinu. Vzhledem k jeho snadné ovladatelnosti, neměly problém řídit tento automobil ani ženy.

Prostornosti a využitelnosti interiéru věnovali inženýři spoustu energie. A tak je možno tímto na první pohled přeci jenom menším automobilem odvézt relativně dost velkou hromadu věcí. Na delších cestách pak bylo možné přední sedačky sklopit do vodorovné polohy a vytvořit tak spolu se zadní lavicí dvě místa pro spaní. Jistě, nebude to asi jako v hotelu, ale rozhodně lepší, než se krčit na nesklopném sedadle.

A takových „vychytávek“ se snažila škoda předvést více. Komu nestačil klasický zavazadlový prostor v přední části vozidla, mohl využít ještě dodatečné místo za zadními opěradly. Další takové šikovné místo se nachází pod zadní sedačkou, kde se nalézají nejen přístupové body k lehčím opravám, ale také zde má být umístěna páka heveru. Nezabírá místo, neputuje za jízdy po vozidle, při tom je pořád po ruce.

Tu největší přidanou hodnotu však svému majiteli Škoda 1000 MB nabízela ve své spolehlivosti. To je hodnota, která byla pro automobilku Škoda platná vždy. A tak byly i nové vozy podrobeny přísným testům a zkouškám spolehlivosti a výdrže. A v tomhle ohledu patřily vozy téhle značky vždy mezi špičku. Mohou to potvrdit vozy, které lze občas dodnes spatřit na silnicích (i když už je to opravdu sváteční záležitost).

A co na nový model říkali v zahraničí?

Ve Francii, na autosalonu v Paříži, vystavovala Škoda svůj nový typ v záplavě světových značek. Musela upoutat mezi konkurencí takových vozů, jako byl Renault 8 Gordini, Peugeot 404, Ford Cortina a dalších. Mezi těmi obyčejnějšími vozidly se ke vší smůle objevil Trabant 601. Přesto, právě díky ověřené spolehlivosti vozidel československé výroby, se podařilo už během výstavy prodat 400 kusů nových škodovek francouzským zákazníkům.

Škoda 1000 MB v Paříži 1964

Nicméně kritikou nešetřili zejména francouzští designéři. Ti byli zklamáni tvary karoserie, protože dle jejich mínění byly minimálně 5 let pozadu za moderními trendy. Problém byl také s umístěním motoru. Agregát vzadu byl výjimkou a bylo dost těžké vysvětlit potencionálním kupcům přednosti této koncepce. Inu, ani dnes se nezavděčíte každému.

Na domácím trhu s omezeným dovozem vozidel to měla „tisícovka“ značně ulehčené. Psal se rok 1964, atmosféra se pomalu uvolňovala, lidem se dařilo, nálada byla ideální na výlety novým vozem. Bohužel, výrobní kapacity byly značně omezené a vývoz mě přednost. Totalitní režim valuty potřeboval. To ale odbíháme. Zkrátka a dobře, lidem se nový typ zalíbil. Bylo to opravdu moderní auto, dalo se s ním jezdit svižně, dobře se ovládalo a mělo spotřebu do deseti litrů na 100 kilometrů (ano, tak málo byli tehdy nároční).

Myslím, že mladoboleslavský model Škoda 1000 MB lze právem nazvat legendou. Jen jeden jediný vůz se těšil snad stejné oblibě. Byl to kombík, známý pod lidovým názvem „Stejšn“, aneb Škoda 12O2. Ale mezi sedany u nás Škoda 1000 MB neměla konkurenci. Možná i proto byla v plánu nejen dvou-dvéřová sportovní verze, ale také kabriolet.

V příštím díle se podíváme detailněji na dobovou konkurenci nového škodováckého modelu. Projdeme si pořádně interiér a následně se vrhneme pod kapotu. Máte se na co těšit J

Žádné komentáře:

Okomentovat