čtvrtek 12. června 2014

Škoda 1000 MB slaví 50 let! - 2.díl: Autosalony a světová konkurence

V Československu byla "tisícovka" brána jako vůz, který překypuje technologickými novinkami. Na východních trzích tomu tak v podstatě bylo, ovšem hned po výjezdu na západ úsměv na tvářích soudruhů lehce zamrzl. Ne, že by nová Škoda byla špatná, ale použité technologie i tvary byly několik let zpožděné. Své příznivce si Škoda 1000 MB našla až časem, hlavně díky své až neuvěřitelné spolehlivosti a snadné opravitelnosti.


Základem pro předvedení nového modelu jsou samozřejmě autosalony. Škoda 1000 MB spatřila světlo světa v roce 1964 a první ukázkové modely se okamžitě vystavovaly tam, kde soudruzi uznali za vhodné. První výstavou, kde se nový model objevil byl autosalon v Paříži. Jednalo se již o 51. ročník, takže návštěvnost byla vysoká a jméno výstavy mělo už tehdy silný zvuk. Zde byla tedy "tisícovka" předvedena jako novinka celému světu.

Pár měsíců poté se konal autosalon ve švýcarské Ženevě. Ani zde škoda 1000 MB nechyběla. Ovšem ani zde nepřilákala davy zájemců. Jak již bylo řečeno, bylo to zejména celkovou mírnou zaostalostí vozu v porovnání s konkurencí, na kterou se také za chvíli podíváme. Přesto na obou autosalonech byly uzavřeny desítky předběžných kupních smluv, což svědčí o kvalitě výrobku.

Hlavní automobilovou výstavou ale pro Škodu byl autosalon v Brně. Přeci jenom, domácí trh je domácí trh a Češi vždy rádi kupovali vozy domácí výroby. Nejinak tomu bylo s "tisícovkou", na kterou ostatně lidé v tehdejším Československu čekali jako na spasení. O to smutnější poté bylo, když řízené hospodářství nedokázalo reagovat na poptávku trhu dostatečně pružně. Na nové vozy se čekalo několik let a to jednoho i přejde chuť.



Pojďme se tedy podívat na konkurenci nového mladoboleslavského modelu. Nutno podotknout, že výrazný vliv na prodeje měla v zahraničí, protože dovoz na domácí trh byl omezen a preferovaly se zejména vozidla ze Sovětského svazu. Tím nechci říct, že by sovětské vozy nebyly dobré, nicméně možnost výběru prostě byla hodně omezená. Západní vozy se dovážely jen v pár kusech, pro pár šťastlivců. Ale to už je téma na jiný článek.

Hlavní dobové konkurenty Škody 1000 MB budeme hledat ve stejné třídě, jinak by to ani nemělo význam. A zde Škoda své rivaly moc dobře zná, v podstatě se po léta nijak neměnili. Snad největší konkurenci nabízela Francie, následována Anglií a na paty jim zdárně šlapaly vozy z tehdejší NDR a NSR.

Renault 8 Gordini
Začneme tedy u Francouzů. Automobilka Renault také nepřinesla žádné převratné novinky, Stále se snažila zaujmout vozem Renault 8, jehož prodeje po stagnaci začínaly klesat. Proto byl předveden modifikovaný typ s názvem Renault 8 Gordini. Hlavním symbolem vozu byl modrý lak, doplněný dvěma bílými pruhy vedenými levou částí vozu po celé jeho délce. Vůz byl vybavován agregátem o obsahu 1,1 l. Alternativní možností byl motor s obsahem 1,5 l o výkonu 95 koní při 6 500 ot./ min .

Renault 4
Zajímavým konkurentem byl model Renault 4, který byl sice už také starším vozem, ale přeci jenom nabízel jisté inovace. Například pohon předních kol, ačkoliv motor se ještě stále nalézal v zadní části vozu. Výhodou Škody oproti těmhle typům bylo, že se jednalo o novinku. Nevýhodou, že oproti již starším kouskům od Renaultu nenabízela v podstatě nic navíc.

I když ano, nabízela. Spolehlivost a výdrž, ale to se neprojevuje na autosalonech, ale až časem v provozu. Co se týče odolnosti a spolehlivosti, i zde dokázali Francouzi být konkurenceschopní. Citroen AMI - 6 toho byl důkazem. Jestli totiž tenhle stroj měl něco navíc oproti ostatním, pak to byl nezničitelný podvozek a nesmrtelný motor. Přesně to, co mělo být hlavní přidanou hodnotou i pro nový model Škody.  Navíc se jednalo o hezké čtyřsedadlové kupé. Co naplat, konkurence nikdy nespí.

Citroen AMI-6

Ale zdaleka největším konkurentem z Francie byla Simca. Ať už model 1000 s litrovým motorem, nebo model 1300/1500 vybavený motory o obsahu 1,3 a 1,5 litru. Simca 1000 byla již starším typem, velmi podobná české "tisícovce" konceptem motor vzadu, náhon vzadu, zavazadla vpředu či na střeše. Naopak model 1300/1500 byl v roce 1964 předveden jako novinka - motor vpředu, náhon vpředu, zavazadla vzadu. Navíc tahle koncepce dovolovala do budoucna i výrobu kombíku, což bylo u Škody 1000 MB naprosto vyloučené. Vozy značky Simca byly moderní a spolehlivé, v tehdejším Československu velmi oblíbené. Dodnes je lze potkat na silnicích.

Simca 1300/1500

Wartburg 311
V rámci hospodářských vztahů ale byla nejsilnější konkurence ve znamení vozů z NDR. Nebylo to dáno ani tak jejich kvalitou, jako spíš množstvím dovážených kusů. Jednalo se tedy zejména o vozy značky Wartburg. Co se týče technologií, žádné převratné novinky prezentovány nebyly. Východoněmecká automobilka se nestyděla předvádět na autosalonech i deset let staré modely. Značka Wartburg totiž sázela zejména na odolnost a léty prověřenou kvalitu svých výrobků, než na inovace s nejistým výsledkem.

Mnohem silnějším konkurentem byl Trabant 601, který se v roce 1964 objevil na autosalonech jako horká novinka. Lehké auto z plastu, které vylučovalo problémy s rezavěním karoserie. Takový koncept usnadňoval majitelům karosářské práce - poškozená místa se dala "zalepit" kouskem plechu. Navíc byla celá konstrukce vozu docela lehká, což dovolovalo použít motor s malým obsahem. A aby toho nebylo málo, Trabant byl vybaven dvoutaktním motorem. Jak vidíme dodnes, byl to dobrý tah. Podobně uvažovala v té době i automobilka SAAB, jejíž inženýři spatřovali právě ve dvoutaktních motorech budoucnost automobilového průmyslu. To se ale nikdy nestalo. 

Trabant 601
Samozřejmě, to ani zdaleka není kompletní výčet vozů, které ve své době Škodě 1000 MB konkurovaly. Auta se vyráběla snad v každém státě Evropy a typů bylo dost a dost. Dodnes je možné na silnicích vídat Fordy, vozy MINI nebo FIAT či Alfa Romeo z 60. let. Ovšem jednalo se pouze o pár kusů, které se dostávaly na československý socialistický trh, takže o nějaké zásadní konkurenci nemůže být řeč. Ze socialistické Francie, či totalitní NDR se přeci jenom dováželo vozů poněkud více.

Nakonec jsem se tedy o konkurenci slavného škodováckého modelu rozepsal víc, než jsem měl původně v plánu. Proto se na interiér, motor, převodovkou a podvozek podíváme v příštím díle.

foto: (c) toureg.netvor
        (cc) wikipedia.org

Žádné komentáře:

Okomentovat