sobota 25. května 2013

JAGUAR XF SV8

Od Jaguaru bych čekal pohodlné, svižné svezení, zakončené v nějakém britském klubu. V koženém křesle, se skleničkou několikaleté whiskey a doutníkem. Jak moc jsem se ale spletl.



Mezi supersilnými sedany soupeřícími mezi sebou v sérii Superstars World se objevila i velká kočka. Britská kočka. Ano ano, Jaguar se svým typem XF SV8 zdatně konkuruje ostatním závodícím značkám, jako je třeba Mercedes, BMW či Porsche. Pro českého diváka je vůz zajímavý už svou neokoukaností – přece jenom v našich končinách jich tolik nejezdí. Ačkoliv ani v sérii se nejedná o špatný či pomalý vůz.




Vraťme se ale zpět k závodní modifikaci. Během víkendu 18. a 19. září, kdy na brněnský okruh zavítaly závodní automobily, jsme mohli vidět hned dvě barevné varianty závodního Jaguaru XF. Jednalo se o vůz v klasické britské závodní zelené, pilotovaný Diabolikem a taky o zajímavý odstín hnědé, který řídil Andrea Larini. Oba piloti jsou dosti zkušení na to, aby Jaguár dokázali držet na hranici možností a tak dokážou zatápět i lehce výkonnějším vozům, zejména značce Mercedes, která je letos opravdu rychlá.



Tak se podívejme, co nám tento krasavec zvučného jména může nabídnout. Sériové motory už sám výrobce podrobil úpravě a nazval je supercharged. To ovšem samo o sobě na pořádné okruhové závodění pořád nestačí. Takže byla původní motorová jednotka, nesoucí označení Aj-133, ještě dodatečně dopněna o pár těch koníků. Celkový výkon závodního osmiválce o obsahu 5,0 l tak činí 550 koní (410 kW), maximální kroutící moment dosahuje hodnoty 680 Nm. Z 0 na 100 km/h by tak měl vůz zrychlit za méně než 4,4 sekundy. Jeho maximální rychlost je neuvěřitelných 300 km/h.



Musím říct, že vidět závodní Jaguáry na okruhu je neskutečná podívaná. Snad to dělá právě ten nezvyk, ta neokoukanost. Také nesmíme zapomínat na umění řidičů. Ti jsou za volantem minimálně stejně tak draví, jako divoké šelmy na maskách jejich vozů. Shlédnutí některého ze závodů série Superstars World, kde tyto vozy závodí, mohu všem vřele doporučit.