pátek 17. května 2013

Textual description of firstImageUrl

Škoda Střela 1100

Dnes snad lehce zapomenutá, leč v době svého vzniku slavná Škoda Střela 1100. Tento závodní speciál vznikl v 50.letech v tehdejším Československu.

Škoda Střela 1100 

Základem stavby vozu se stala Jawa 750 (dnes už velmi málo známý vůz). Karoserie se dočkala razantní přestavby. Lepší aerodynamika si totiž žádala kompletní zaoblení. Kvůli zkvalitnění jízdních vlastností došlo ke znatelnému rozšíření. Zcela také zmizely jakékoliv náznaky střechy, či sloupků. Lze tak snadno spatřit dnes již nezvykle velký, dřevěný volant. Absenci předního skla nahrazuje menší ochranný skleněný štít.
Vnitřní vybavení vozu je přímo strohé. Lavicová kožená sedačka, sportovní pedály, uprostřed klasická dlouhá řadící páka, nasledována kovovým madlem ruční brzdy. "Kokpit" vozu je zcela bez čalounění, případně potažen koženkou. Prostor za vozem řidiči zprostředkovává obdélníkové zrcátko, umístěné uprostřed rámu palubní desky. Na té je umístěn otáčkoměr, rychloměr, palivoměr a budík teploty chladící kapaliny.

Originály z 50. let byly osazeny motorovou jednotkou BMW. Původní agregát byl posléze nahrazen motorem továrny Škoda, s větším objemem.  Škoda Střela 1100 tak měla výkon asi 66 kW (tedy 90 koní), kterého dosahovala při 7500 otáčkách za minutu. Se čtyřstupňovou převodovkou se tak ručička rychloměru zastavila někde okolo čísla 190 km/h. Jednalo se tedy o dost svižný automobil.

Když automobil odešel do závodnického důchodu, byl postupně zrestaurován. Pod kapotu dostal novější škodovácký motor o celkovém objemu válců 1221 ccm. Tato jeho verze bývá dodnes hezkým zpestřením historických závodů a podobných setkání. K vidění bývá i velmi zdařilá, stříbrná varianta.