Tento dnes již legendární úpravce osobních i užitkových automobilů se může pochlubit opravdu bohatou historií. Mladší ročníky si jistě vzpomenou na ojediněle upravené vozy Favorit, případně lehce starší Škody Rapid.Ti starší, či oboru znalejší vědí, že technici továrny Metalex toho zvládnou mnohem víc. Zejména odbornou veřejnost o tom přesvědčují již více než 40 let.
Firma byla totiž založena už v roce 1969 v tehdejším socialistickém Československu. Původním plánem společnosti byla, jak už ostatně sám název napovídá, metalizace kovů. Následný zisk pak majitelé investovali do vlastního vývoje a výroby závodních speciálů. Naštěstí sportovní úpravy vozů režimu nevadily a mohl tak vzniknout tým nadaných konstruktérů a vývojářů.
Přes skromné počáteční podmínky, nedostatek podpory, technologií a v neposlední řadě financí, se však tým dokázal přenést a nakonec vyprodukoval celou škálu perfektních speciálů. Postupně se z Metalexu stala značka, reprezentující nejen šikovnost a pečlivost, ale zejména nadšení a houževnatost některých českých nadšenců motorsportu.
Škoda MTX 1-01 |
Automobilka však do svého portfolia zařadila také výrobu vozů typu buggy, či sportovní úpravy motocyklů. Neméně špatně si vedla na poli úprav automobilů pro závody závody do vrchu, rally či autokros. Vynikající a mezi závodníky hojně rozšířené tak byly rozličné úpravy českých vozů Škoda a sovětské značky Lada (VAZ).
Lada MTX |
Za poslední velký počin na poli sportovních speciálů by se dala označit Tatra V8 MTX, na jejíž sériovější výrobu vlivem neblahých okolností bohužel nedošlo. I tak jsou ale na světě tři prototypy, jeden z nich je k vidění v muzeu automobilů v Lánech. V dnešní době se firma úspěšně věnuje modifikacím vozů pro státní složky, nadále zůstává věrná také sportovním úpravám v menších sériích pro jednotlivé soukromé zákazníky.