Opravdovým dědečkem výstavy je vůz Renault Typ AG1 taxi. Tento typ automobilu spatřil světlo světa v roce 1909 a stal se prvním pařížským taxikářským vozem. Největší slávy ale dosáhl na počátku první světové války, tedy v roce 1914. Letos je tomu právě sto let, kdy 600 aut tohoto typu přepravilo kvapem na frontu více než 3 000 vojáků a Francie tak vyhrála první bitvu na Marně. A vůz získal přezdívku "Taxi Marna".
Renault typ AG1
50 let od svého vzniku slaví také jiný slavný vůz této automobilky. Konkrétně se jedná o automobil Renault 8 Gordini. Na jubileum automobilka upozornila i účastí těchto vozů na prestižní Rally Monte Carlo historic. Aby 50-ti leté výročí opravdu stálo za to, zrestaurovali v Renaultu typ 1134, nejstarší ze všech verzí R8 Gordini. Největší slávy ale dosáhl klasický typ z roku 1970, který dosahoval maximální rychlosti 175 km/h v sériovém nastavení. Raritou v soukromém vlastnictví je R8 Gordini twin cam, tedy vůz s 1,5 litrovým motorem a dvojitou vačkou, tedy šestnácti ventily. Touto motorovou jednotkou byly vybaveny i prototypy řady Alpine, soutěžící svého času v závodě 24 h Le Mans.
R8 Gordini na Rally Monte Carlo v roce 1968
Nejmladším z tria oslavenců je Renault Espace. Tento opravdu velký rodinný vůz, podle Renaultu obývák na kolech, byl poprvé představen médiím v roce 1984. Takže už tomu je 30 let a Espace dnes existuje už ve své čtvrté generaci. Když se vůz v polovině osmdesátých let objevil, vzbudil pozornost svou prostorností. Ve své době to byl jediný vůz na světě, který nabízel celkově až sedm možných míst (včetně řidiče). Další generace vozu obdržely silnější agregáty a různá drobná vylepšení.
Renault Espace 1. generace
Retromobile show nabídne kromě opravdu historických vozidel také speciály. Návštěvníci se tak mohou těšit například na různé modifikace a projekty právě výše zmíněného typu Espace. Fanoušky určitě potěší vystavení varianty Renault Espace F1 z roku 1994. Výstava jako celek je záměrně koncipována tak, aby potěšila každého, kdo má aspoň trochu blízko k automobilům. Takže jestli budete mít cestu kolem, určitě se tam zastavte, neměli byste litovat.
Renault Espace F1 z roku 1994
foto: Renault press (c)
Žádné komentáře:
Okomentovat