úterý 4. září 2018

Jaguar SS 100 – předválečný „lidový“ sporťák z britských ostrovů

Jaguar SS 100 jako výstavní veterán

Teprve několik let před druhou světovou válkou se firma Jaguar věnovala výrobě automobilů. Do té doby byla pro dnešní slavnou automobilku prioritní výroba side-carových motocyklů. Ovšem model Jaguar SS 100 byl povedeným vrcholem jejího předválečného snažení.

Základní cíle splnil model Jaguar SS 100 na výbornou. Vůz byl spolehlivý, dostatečně rychlý na to, aby jej šlo označit za sportovní, a v neposlední řadě byl cenově dostupný širokým řadám nadšenců ostřejší jízdy. Ano, v počátcích se automobilka snažila vyrábět nejen vozy kvalitní a líbivé, ale zároveň i levné. A dařilo se jí to.

Jaguar SS 100 – rychlý, levný, spolehlivý, ale ….

Jaguar SS 100 v USA
Jaguar SS 100 v plné kráse na Floridě

Design automobilu silně připomínal vzhled předchozího modelu SS 90. Dvousedadlovému roadsteru tak vepředu dominovala dvojice světel a na zádi umístěná rezerva plnila zároveň i funkci jakéhosi nárazníku. Oproti předchozímu modelu byl pak SS 100 delší s větším rozvorem.

Jaguar SS 100 byl také vybaven novějším a silnějším motorem. Jednalo se o klasický zážehový šestiválec s rozvodem OHV a obsahem 2,6 litru. Motor byl vyvinut původně pro limuzínu SS, ačkoliv měl tedy dva karburátory a celkový výkon 104 koní, jeho ambice nebyly primárně sportovní. Proto ani Jaguar SS 100, vybaven tímto motorem, nedokázal překročit maximální rychlost 161 km/h (tedy 100 mil za hodinu – pomyslný bod maximální rychlosti sportovních vozů na ostrovech).

Ale i s tímto nedostatkem si dokázali v Jaguáru poradit. A tak od roku 1937 už dokázali nabízet Jaguar SS 100 s novým, silnějším motorem. A to se vlastně ani o nový motor nejednalo. Došlo pouze k úpravě původního. Byly převrtány válce a tím se dosáhlo zvýšení obsahu až na finálních 3,5 litru. Motor také dostal nové karburátory s vyšším průtokem. A s tímto šestilitrovým dravcem činil výkon Jaguaru SS 100 celých 125 koní.

Jaguar SS 100 veteran rally
Jaguar SS 100 veteran rally


A skvělá kombinace byla na světě. Jaguar SS 100 byl levný, spolehlivý a hlavně velice výkonný automobil. Na svou dobu měl také velmi dobré jízdní vlastnosti. To všechno nakonec rychle vedlo také k prvním sportovním úspěchům. Ať už se jedná o vítězství na dodnes velmi zvučné Rally Monte Carlo, nebo nejrychlejší kolo na domácím okruhu v Brooklands, automobil Jaguar SS 100 se nesmazatelně zapsal do historie motorismu i motorsportu.

Jaguar SS 100 – vůz, na kterém mohla automobilka stavět svou slávu

Jaguar SS 100 přístrojová deska s budíky

Jaguar SS 100 byl totiž svými jízdními vlastnostmi a vysokým výkonem opravdovým dravcem na čtyřech kolech. Pamětníci řízení tohoto automobilu přirovnávali k jízdě na silné sportovní motorce. Není divu – nízké dveře a malinké přední skleněné štíty (posléze nahrazeny předním oknem), 100 koní pod kapotou a záběr již od 500 otáček za minutu, to vše pak při jízdě opravdu muselo vzbuzovat v řidiči dojem, že nesedí v autě.

Vůz byl vybaven čtyřstupnovou manuální převodovkou a z nuly na 100 km/h dokázal zrychlit za 10,4 sekundy. A to v roce 1937 rozhodně nebylo špatný čas. Otáčkoměr na palubní desce končil číslem 5000 otáček za minutu, ideální pro přeřazení na vyšší stupeň pak bylo lehce nad 4500 ot./min, což také naznačovalo červené pole. Rychloměr pak končil údajem 100 mil/hod, což byl zase malý žertík, jelikož maximální rychlost vozu činila již zmíněných 101 mil za hodinu.

Jaguar SS 100 na propagačním fotu


Celkem bylo vyrobeno 308 kusů a všechny se bez problémů prodaly. Poptávka po levném a přitom rychlém a spolehlivém voze byla veliká nejen na ostrovech. Jaguar SS 100 se rychle dostal nejen do Evropy, ale také do zámoří. A ačkoliv se pořád ještě nejednalo o plnohodnotný Jaguar – vůz byl totiž postaven na dodaném šasi i motoru od jiného výrobce, jméno Jaguar už zanechalo v motorismu svou nesmazatelnou stopu.

A to všechno přesto, že měl jen velmi málo času – za dveřmi už čekala válka. I proto nakonec nedošlo ani k připravované výrobě luxusního Coupé SS 100, které mělo mířit k náročnějším řidičům. Po válce pak už automobilka ve výrobě této řady nepokračovala a ve všech dalších modelech i z názvu automobilky byla písmena SS (Swallow Sidecars) vypuštěna.
Jaguar 100 jako prototyp v muzeu


  

Žádné komentáře:

Okomentovat