pondělí 15. září 2014

Premiéra Formule E: elektrické monoposty se proháněly ulicemi Pekingu

Sobota 13. září 2014 se zapíše do historie motorsportu jako den, kdy odstartoval první šampionát elektrických monopostů. A ačkoliv na závěr jsme se dočkali i poněkud kontroverzní nehody, dá se první závod uzavřít jako povedený. Žádný ze startujících vozů neměl zásadní technické problémy, do cíle jich v pořádku dorazilo 35 ze 40-ti startujících.


Prim v této soutěži hraje bez diskuse Renault, který se o vývoj elektrických formulových vozů intenzivně zajímá již od roku 2012. Dlouhodobá pečlivá práce přinesla své ovoce - monopost Spark Renault STR01E (video o voze na konci článku). Konstruktéři s vývojáři mohou být spokojeni - jejich vozy jsou svižné, ďábelsky rychlé a přitom bezpečné. Co víc si od formule může investor přát?

Okruh v Pekingu je nový, ryze městský a divácky velmi atraktivní. Mezi jezdci až tak oblíbený není, ale to se možná časem poddá. Trať je vedena ulicemi města, což znamená, že se jezdci museli potýkat i se zrádnými pravoúhlými zatáčkami a ostrými šikanami.

Okruhy Pekingu je rychlý a bezpečnostní bariéry jsou velmi blízko. To ovšem neznamená, že by se na něm nedalo předjíždět. Jezdci nového šampionátu zde mohli naplno otestovat možnosti svých vozů a o vybržďování v zatáčkách tak nebyla nouze.

Mně osobně, a myslím že nejen mně, je na této nové soutěži sympatické, že zde mezi sebou závodí i synové vlastních otců - Nelson Piquet jr. a Nicolas Prost. To z mého pohledu soutěž činí ještě zajímavější.

Bohužel, zrovna Nicolas Prost svému otci v úvodním závod radost zrovna neudělal. Po tom, co velkou část závodu strávil ve vedení, se jej snažil předjet bývalý jezdec formule 1 Nick Heidfeld. Prost junior to psychicky zřejmě neunesl a do v tu chvíli rychlejší Heidfelda bez milosti najel.

Posléze se Prost hájil, že soupeře neviděl, navíc prý stejně neměl dostatek místa a rychlosti na úspěšné dokončení manévru. Heidfeld to vzal samozřejmě sportovně: "O tom je motorsport.", prohlásil po nehodě. Oba jezdci jsou v soukromí dobří přátelé, takže i tuto situaci si jistě brzy vyříkají.

I přes tuto lehce kontroverzní nehodu lze ale úvodní závod nového šampionátu považovat za zdařilý. Diváci i jezdci se bavily, vozy jezdí nad očekávání dobře a už teď je jasné, že se bude jednat o velmi vyrovnanou soutěž, ve které budou rozhodovat hlavně schopnosti samotných jezdců.

A jak vlastně závod v Pekingu dopadl? Po tom, co se vedoucí jezdci vyřadili z boje již zmíněnou kolizí, spadlo vítězství do klína Lucasi di Grassimu z týmu Audi Sport ABT. Na druhé příčce se umístil Franck Montacgny - tým Andretti a na třetím místě dojel Sam Bird závodící za tým Virgin Racing.

Video o Formuli E

Vychutnejte si video, představující formuli E s komentářem takových hvězd, jako je Emerson Fittipaldi nebo Alain Prost. Součástí idea je i sestřih tréninku v Doningtonu včetně vyjádření samotných jezdců.




Foto: BLOXHAM/LAT
Video: Mad Cat Media Ltd

Žádné komentáře:

Okomentovat