úterý 22. července 2014

GATTER - zapomenutá, česko-německá automobilka

Celý název společnosti, kterou založil Ing. W. Gatter v severních Čechách, zněl Autopodnik Gatter-Zákupy. Jednalo se svým způsobem o rodinný podnik, který se později rozrostl o pár zaměstnanců. Vozy Gatter byly ojedinělé svou velikostí, motorem, i způsobem, jakým je pan Gatter dělal.


Hned na úvod začneme u výroby. Gatter totiž hojně využíval dodavatele - nedělal ani svoje motory, ani podvozky, pouze kompletoval objednané a dostavěl karoserii. Jeho vozy byly sice malé se slabým motorem, avšak zároveň velmi levné.

První vůz předvedl Gatter v roce 1929. V malém, dvousedadlovém vozítku se skromnou zadní lavicí, byl použit motor s obsahem pouhých 350 ccm. Koho by zajímaly bližší detaily, byl to jednoválec, dvoutakt a chlazen byl kapalinou. Maximální výkon činil nějakých 6,6 kW při 3000 ot./min.

Převodovka měla dva stupně a zpětný chod. Motor byl umístěn vpředu, poháněná byla zadní náprava. K tomu byl použit spojovací  hřídel a rozvodovka bez diferenciálu. Celková hmotnost vozu byla 290 kilogramů. Dále byl automobil vybaven mechanickou brzdou na zadní kola.

Nebylo to moc, na druhou stranu ani málo. Gatter prý běžně bez problémů vozil dva dospělé a dítě (nebo zavazadla). Maximální rychlost činila 60 km/h. Tuhé nápravy odpružené podélnými pery sice neskýtaly nějaké závratné pohodlí, ale žádná hrůza to při těch rychlostech taky určitě nebyla.

Navíc od roku 1932 začal Gatter dávat do vozů silnější motory s obsahem 500 ccm. Tyhle vozy už dosahovaly výkonu přes 10 koní a maximální rychlosti okolo 75 km/h. Gatter plánoval rozšíření výroby, nasazení lepších motorů a převodovek, snad i vlastní konstrukci. Ale to všechno už zůstalo pouze jeho snem.
>

Od poloviny 30. let totiž firmu začínaly dohánět dluhy. Ve zkratce se Gatterovi nepodařilo přenést podnik do ziskovosti. Svůj podíl na tom samozřejmě měla i  hospodářská krize. Ať tak, či onak, v každém případě byl nucen v roce 1937 vyhlásit bankrot, co se dalo rozprodat a uspokojit tak alespoň část věřitelů. Následně se i s rodinou odstěhoval do Německa.

Automobilka Gatter-Zákupy vyrobila za těch pár let pouze několik desítek vozů. Všechny už jsou dávno sešrotovány. Zbyl jenom jeden jediný kus na celém světě. Právě jeden z nejstarších, Gatter s motorem 350 ccm. Jedna jediná živoucí vzpomínka na splněný sen česko-německého inženýra o výrobě vozů. Na české wikipedii je krásně popsána celá historie podniku Gatter.


Žádné komentáře:

Okomentovat