úterý 29. dubna 2014

Když se Rolls potkal s Roycem, a světlo světa spatřil pravý britský automobil . . .

Sir Charles Steward Rolls se narodil v roce 1877 do anglické šlechtické rodiny. Již od útlého mládí se zajímal o motory. Traduje se dokonce historka, že již ve věku 9 let šokoval své konzervativní okolí, když přijel na nedělní bohoslužbu na parním válci. Posléze se zajímal také o elektřinu a jiné výdobytky moderní techniky, zejména ho pak uchvátilo letectví.



Když bylo Rollsovi 20 let, dovezl si z Francie automobil značky Peugeot. V tehdejších časech byla na britských ostrovech povolena maximální rychlost 7 km/h, kdežto francouzský automobil byl konstruován na rychlost mnohem vyšší. S takovým vozem mohl mladý Rolls uhánět s větrem o závod.
Shodou okolností si stejný automobil pořídil i Henry Royce. Ten sice pocházel z chudých poměrů, ale věnoval se elektrotechnice a podařilo se mu úspěšně vydělávat jako společníkovi v obchodě s elektrosoučástkami. Jako pravý Brit nemohl nevidět nedostatky francouzského vozu.


První Rolse-Royce vůbec - typ 10HP. Vyrobeno bylo pouhých 16 kusů
Jediné v čem vlastně Peugeot vynikal, byla rychlost. Ale zbytek? Nic, co by mohlo pravého Brita těšit – vůz při jízdě vydával neuvěřitelný hluk, kouřil a smrděl. Pro nastartování bylo třeba užít značné síly k točení klikou, navíc spolehlivost vozu taky nebyla nijak oslnivá. Jako technik, konstruktér a zapálený fanoušek motosportu se rozhodl tohle všechno změnit.
Přesně po roce usilovné práce a dřiny se mohl konečně s výsledkem svého snažení pochlubit veřejnosti. Povedlo se mu to na výbornou. Palcové titulky v roce 1904 psaly – Roycův automobil je velmi nebezpečný, jede tak tiše, že není slyšet, když se blíží.
A toho si zase všiml sir Charles Rolls, který překypoval dostatkem prostředků, ale nedostatkem znalostí. Rozhodl se tedy zkontaktovat úspěšného konstruktéra Royce. Oba pánové se sešli, slovo dalo slovo, a v Manchesteru tak vznikla slavná značka Rolls-Royce (oficiálně 15.3. 1906, kdy založili firmu Rolls-Royce Limited), reprezentující tu nejvyšší britskou kvalitu a luxus.
Traduje se například anekdota, že kdo zvedne na veřejnosti kapotu vozu této automobilky, dopouští se trestného činu hanobení jejího jména, neb Rolls-Royce se nikdy nepotřebuje ocitnout v takto trapné situaci.
Již v dobách před první světovou válkou nabízely vozy Rolls-Royce svým zákazníkům startování elektrickým spouštěčem motoru. Tichý chod a naprostá spolehlivost byla a dodnes je samozřejmostí. Automobilka dávala na vozy záruku 500 000km. Některé tuto vzdálenost nenajely dodnes – tedy stále jezdí bez GO. Více, než sto let.
Výbava se podřizuje přáním zákazníka. Diamantová palubní deska, či ozdobné prvky ze vzácných kůží a jiných materiálů nebývají ničím výjimečným. Rolls-Royce se stal symbolem přepychu a spolehlivosti. Traduje se například anekdota, že kdo zvedne na veřejnosti kapotu vozu této automobilky, dopouští se trestného činu hanobení jejího jména, neb Rolls-Royce se nikdy nepotřebuje ocitnout v takto trapné situaci.


Rolls-Royce Silver Ghost, vyráběný v letech 1907-1924
Dalším, již desítky let tradovaným pravidlem je, že Rolls-Royce se pořizuje se šoférem. Majitel by se nikdy neměl snížit k tomu, aby takovýto skvost řídil. Naopak, měl by dopředu automobilce říci, na kterém místě ve vozidle bude sedávat a to mu bude upraveno na míru, aby si mohl projížďku vychutnat v tom nejvyšším možném pohodlí.

Sir Charles Steward Rolls se dále nadšeně věnoval letectví. Bohužel, jeho snaha stát se prvním Britem, jenž přeletí kanál La Manche, se mu stala v roce 1910 osudnou. Naopak Henry Royce se dožil věku 7O let a zemřel tedy v roce 1933. Jejich vozy jsou dodnes nejdražšími a nejluxusnějšími vozy na světě.  


Žádné komentáře:

Okomentovat